top of page
Search

پشت و روی لنز چشم را چگونه تشخیص دهیم؟

در این مقاله قصد داریم راه هایی که همه باید در تشخیص پشت و رو بودن لنز به آن توجه کنند را برای شما عزیزان شرح دهیم.

بعد از خرید انواع لنز چشم خوب و اورجینال قدم بعد تشخیص پشت و رو بودن لنز است که عامل مهمی در کاهش اثرات مخرب لنز بر روی چشم ها می باشد و هرچه اطلاعات کافی در این زمینه بدست آورید، باعث خواهد شد بهداشت و نگه داری از لنز و چگونگی کاربرد آنها را بدانید و به نحو احسنت از آن ها استفاده نمایید.

هرچند این تشخیص برای افراد حرفه ای و افرادی که سابقه دراز مدت در استفاده از انواع لنزها را دارند به نظر امری ساده و پیش پا افتاده می آید، اما روزانه سوالات فراوانی در خصوص (تشخیص پشت و رو بودن لنز) از‌ ما پرسیده می شود و به خاطر استفاده زیاد و طولانی مدت از لنزها و مشکلات پیش آمده برای افراد مختلف و مراجعات مکرر اشخاص به کلینیک ها و درمانگاه های چشم پزشکی در اثر معظلات بینایی که به خاطر قرار دادن نادرست لنز روی چشم هایشان پیش آمده است، ما این را وظیفه خود دانستیم تا مقاله ای راجع به رو‌ش تشخیص پشت و رو بودن لنزها و نحوه قرار گیری داخل چشم برای شما عزیزان قرار دهیم.

چه بسا افرادی که با سوال و جواب های نادرست و راهنمایی های غلط اطرافیان، نحوه تشخیص درست، پشت و رو بودن لنزها را نمیدانند و یا حتی اصلا فکر نمی کردند که لنزها دو رو داشته باشند و ندانستن همین مورد باعث وارد آمدن آَسیب های جبران ناپذیر به چشم و همچنین امراضی مثل زخم قرنیه در ناحیه حساسی مثل چشم می شود.

چشم حساس ترین ارگان بدن ما انسان ها می باشد که نباید از کنار آن به سادگی گذر کرد، یک سهل انگاری در تمام مقوله های مربوط به چشم، باعث بروز صدمات جبران ناپذیری به چشم می شود.

اولین نشانه

ناراحتی شدید از وجود یک عامل خارجی مانند لنز در چشم که باعث بروز حس بدی مثل درد ناشی از فرورفتن چیزی شبیه به سنگریزه و یا مژه در چشم می شود.

دومین نشانه

بعضی مواقع لنز بدلیل جایگذاری نادرست بر روی عنبیه، در چشم تکان خورده و جابه جا می شود. این تکان خوردن و جابه جا شدن و پلک زدن باعث زخم شدن پلک از داخل چشم و همچنین زخم قرنیه می شود و بدنبال آن اگر رسیدگی به موقع انجام نگیرد موجب عفونت های چشمی خطرناک می گردد.

سومین نشانه

لنز روی چشم بدلیل پشت رو بودن باعث می شود بینایی چشم به سرعت ، سمت تاری برود و شخص مورد نظر اطراف را تار می بیند و همین موجب اختلال در بینایی افراد می شود و دید شخص را کم می کند.

چهارمین نشانه

گاهی اوقات لنز از چشم بیرون پریده می شود مخصوصا زمان هایی که ورزش می کنیم و یا حرکاتی که با جنب و جوش و تحرک فراوان همراه هستند باعث بروز چنین اتفاقی می شوند.

روش اول تشخیص پشت و رو بودن لنز

يک راه اين است که اگر لنز را روي سر انگشت اشاره دستتان قرار دهید و مقابل صورتتان بگيريد و از زوایای کناری به لنز نگاه کنید. اگر لنز درست باشد، به شکل نيمکره ديده مي شود ولی اگر پشت و رو باشد، لبه هاي لنز شبيه به چتري که وارونه شده باشد قرار می گیرد .

روش دوم تشخیص پشت رو بودن لنز

راه ديگر اين است که وقتي که لنز را در چشمتان مي گذاريد؛ اگر احساس ناراحتي مي کنيد و لنزتان با پلک زدن حرکت غير عادي دارد، احتمالا آنرا پشت و رو گذاشته ايد . در این مورد لنز براحتی بر روی چشم ها قرار نمی گیرد.

روش سوم تشخیص پشت و رو بودن لنز

راه سوم اين است که بين انگشت اشاره و انگشت شست لنز را تا کنيد؛ اگر به شکل لوله خم شد، لنز درست است است ولي اگر به شکل حرف لاتین V خم شد لنز پشت و رو است.

روش چهارم تشخیص پشت و رو بودن لنز چشم

راه چهارم تشخیص پشت و رو بودن لنز به آن تاکوتست میگویند. در این تست شما لنز چشم را بین انگشت اشاره و شست خود میگیرید به طوری که لبه های آن کاملا آزاد باشد و به آرامی از مرکز به طرفین فشار میدهید اگر لبه ها به سمت هم آمدند، و بهم نزدیک شدند این حالت لنز صحیح می باشد و لنز پشت و رو نیست و درست است ولی اگر دولبه دایرهای شکل لنز از هم دور شدند و به انگشتانتان چسبیدند یعنی لنز بصورت پشت و رو است و کاملا غلط است، پس باید آن را اصلاح و سپس استفاده نمایید.

روش های متفرقه زیادی برای تشخیص پشت و رو بودن لنزهای تماسی نرم پیشنهاد میشود از جمله استفاده ازدستگاه و یا توسط چشم پزشکان که بخاطر پیچیدگی کار و نداشتن اطلاعات اولیه از دستگاه های چشم پزشکی برای شما خوبان مطرح نکردیم .

ما به آموزش این چهار روش تشخیص، برای افراد عادی که بصورت روزانه و یا فصلی و سالانه بخواهند از لنزها استفاده نمایند بسنده می نماییم و با آموزش این چند روش، شما میتوانید از حل معمای پشت و رو بودن لنز نهایت لذت را ببرید و به راحتی از لنزتان استفاده کنید. اگر با نحوه ی گذاشتن لنز در چشم آشنایی ندارید با آموزش استفاده از لنز چشم با خیال آسوده و راحت از لنز خود در مکان و شرایط متنوع استفاده نمایید.


برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع لنز چشم مثل لنز رنگی ، لنز طبی و لنز طبی رنگی و یا خرید محصولات جانبی مثل محلول لنز و قرص لنز و همچنین برای اطلاع از بهترین مارک لنز رنگی و نیز بهترین برند لنز طبی رنگی با مشاورین ایران لنز از طریق سایت و یا شیکه های اجتماعی تماس برقرار نمایید.

اپتومتریست سحر قاسمی

Recent Posts

See All

شستن لنز چشم با سرم شستشو اشکالی دارد؟

متاسفانه برخی افراد نا آگاه در خصوص مراقبت و شست وشوی لنزها به دیگران راهنمایی های اشتباه می کنند که باعث آسیب رساندن به لنز چشم و در نهایت به چشم خواهند شد. هدف از نوشتن این مقاله آگاه سازی شما دوستا

خرید لنز چشم طبی از سایت ایران لنز/لنز چشم طبی چه کاربردی دارد؟ معرفی انواع لنز چشم طبی

لنز چشم طبی اغلب به دلیل استفاده نکردن از عینک کاربرد پیدا می کند. افرادی  که به طور مداوم باید از عینک استفاده کنند پس از مدتی به دلیل برخی مشکلات مثل جا  انداختن عینک روی بینی، محدود کردن زیبایی صور

Post: Blog2_Post
bottom of page