top of page
Search

لنز چشم چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

Updated: Sep 28, 2019

با توجه به شیوع استفاده از لنز چشم طبی و رنگی در بین افراد مختلف جامعه با کاربردهای مختلف، لازم است همه استفاده کنندگان، نکاتی در خصوص آموزش استفاده از لنز چشم بدانند. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که در حال حاضر از لنز استفاده می کنید و یا آنکه خواهان استفاده از آن هستید ولی همیشه ترسها و ابهامات شما در استفاده از لنز مانع شده است، پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا در نهایت بتوانید یک انتخاب شایسته در استفاده یا عدم استفاده از لنز داشته باشید.

امروزه، استفاده از لنزهای طبی و غیرطبی با کاربردهای مختلف، بسیار رایج شده است. بعضی از افراد به دلایل زیبایی، تمایل به استفاده از لنزهای رنگی دارند، و بعضی دیگر ترجیح می دهند برای تنظیم شماره چشم از لنزهای بی رنگ و ساده استفاده کنند. با هر نوع استفاده و کاربردی که لنزها دارند، نکته قابل اهمیت نحوه استفاده، نگهداری و مراقبت های بهداشتی است. در این مقاله شما با انواع لنز چشم و ملاحظات مربوط به آنها آشنا می شوید.

انواع لنزهای چشمی

لنزهای تماسی لنز نرم یا Soft Lens لنزهای تماسی نرم حالت ژلاتینی داشته و روی قرینه چشم شناور می شوند. این نوع لنز معمولا برای کاربردهای نزدیک بینی و دوربینی استفاده می‌شود این نوع لنز با آخرین تکنولوژی اپتیکی و از پلاستیک نرم ساخته می شود و به دلیل راحتی و انعطاف‌پذیری بالا بسیار محبوب می باشند. لنز نرم، با انحنای قرنیه که برای هر فردی متفاوت است، کاملا سازگار می‌کند. یک دیگر از ویژگی های این نوع لنز، قابلیت عبور و نفوذپذیری اکسیژن و همچنین جذب آب است و امکان استفاده طولانی مدت بر روی چشم را فراهم می کند.

استفاده این لنزها به دلیل نرم بودن راحتتر از لنزهای سخت است و در انواع یکبار مصرف به کار می رود. البته لنزهای نرم متنوعی نیز وجود دارند که یک هفته تا سه ماه نیز می توان استفاده کرد.

لنزهای نرم که محبوبیت بیشتری دارند به دلیل وجود مقداری آب در آن، به مراقبت و بهداشت بیشتری نیاز دارند. در این نوع لنز به دلیل محیط مرطوب امکان رشد میکروب بیشتر بوده و می تواند عامل انتقال عفونت به چشم باشد.

لنز سخت یا Hard Lens لنز سخت از پلاستیک سخت ساخته و باعث ایجاد دید واضح و دقیقى ایجاد می شوند. بر خلاف لنزهای نرم که نسبت به اکسیژن نفوذپذیرند، ، اکسیژن رسانى به قرنیه در این لنزها دشوار است.

سازگاری با این نوع لنز از بقیه انواع لنزها سخت تر است و اغلب عادت کردن به آنها زمان می برد و شاید لازم باشد هفته های اول یا حتی ماه اول بیشتر از چند ساعت در طول روز از آنها استفاده نکنید.

لنز سخت بیشتر برای اصلاح آستیگماتیسم بکار می رود البته برای کسانی که قوز قرنیه دارند و نمی‌توانند از عینک استفاده کنند نیز کاربرد دارند.

یک نوع لنز سخت اما نفوذپذیر (RGP) نیز وجود دارد که از پلاستیک سخت با سوراخ هایى بر روی لنز ساخته شده است که نسبت به لنزهاى نرم، مقدار بیشتری اکسیژن از خود عبور مى دهد. این نوع لنز سخت در اصلاح طیف بیشتری از مشکلات بینایى می تواند بکار رود و پس از گذراندن مرحله تطابق با چشم، اغلب افراد، با آن راحتتر خواهند بود.

لنزهای چشمی رنگی

یکی از محبوبترین انواع لنز، لنز رنگی است که طرفداران زیادی دارد. معمولا لنزهای رنگی در طیف 5 رنگ اصلی قهوه‌ای، آبی، سبز، طوسی، بنفش قرار دارند. البته رنگ این نوع لنزها به این 5 رنگ اصلی محدود نشده و طیف وسیعی از این 5 رنگ را شامل می شود.

نکته مهم این است که برخی از برندهای ناشناخته گاهی از رنگهای شیمیایی غیراستاندارد در تهیه لنزها استفاده می کنند که می‌تواند باعث عفونت شدید چشم و حتا آسیب به بافت آن و کوری شود.

بایدها و نبایدهای استفاده از لنز چشمی رنگی و طبی

آرایش چشم ممنوع یا مجاز

در هنگام استفاده از لنز، آرایش چشم باعث وارد شدن مواد آرایشی به چشم می شود و سطح لنز را آلوده می کنند. این آلودگی می تواند باعث عفونت شده و به قرنیه آسیب برساند.

در صورت استفاده از لنزهای نرم، بهتر است قبل از آرایش چشم‌ ها، لنز را در چشم‌تان بگذارید اما در صورتیکه از لنزهای منعطف با قابلیت عبور دهی اکسیژن استفاده می‌کنید، بهتر است بعد از آرایش چشم ها و لنز را در چشمتان قرار دهید.

اما در هر صورت، برای پاک کردن آرایش چشم ابتدا لنزها را خارج کنید و سپس اقدام به پاک کردن آرایش‌ چشم خود کنید.

محلول شستشوی لنز فقط برای یک تا سه ماه محلول های شستشوی لنز معمولا با توجه به توصیه سازنده آن بر روی محلول، بین یک تا سه ماه از باز شدن در محلول قابل استفاده هستند و پس از آن باعث فاسد شدن و چسبندگی لنز می شوند. اغلب کسانی که از لنز استفاده می کنند و یا حتی فروشندگان محلول شستشوی لنز، از این موضوع بی اطلاع هستند و پس از استفاده بیش از تاریخ مصرف محلول با چسبندگی و فاسد شدن لنز مواجه می شوند.

هوای آلوده دشمن لنز چشم

از آنجایی که لنز تماسی چشم سوراخ های ریزی دارد، این سوراخ ها در تماس مستقیم با هوای آلوده و گرد و غبار هوا بسته شده و مانع رسیدن اکسیژن به چشم می شود. بنابراین بهتر است برای سلامت چشم خود و سالم ماندن لنز در طول روزهای آلوده به هیچ عنوان از لنز چشم چه رنگی و چه طبی استفاده نکنید.

همچنین افرادی که دچار خشکی چشم هستند حتما در روزهایی که هوا آلوده است از قطره های مرطوب کننده و نرم کننده لنز چشمی استفاده کنند.

استفاده از لنز هنگام شنا، به هیچ عنوان

استفاده از از هیچ نوع لنزی هنگام شنا مجاز نیست مگر اینکه عینک شنای شما به گونه ای باشد کاملا روی صورت فیکس شده و از عبور آب و بخار آب جلوگیری کند. این قانون در مورد دوش گرفتن و حمام نیز صادق است. دقت کنید که سونای مرطوب نیز به همان اندازه حمام و استخر برای لنز مضر بوده و امکان عفونت چشم را دارد.

از آنجاییکه ماده سازنده لنز، پلیمری پلاستیکی است، در حرارت بالا تغییر شکل می دهد و ممکن است به قرنیه بچسبد. بنابراین سونای خشک هم می‌تواند لنز را خراب کند.

خوابیدن با لنز، هرگز اغلب پزشکان به دلایل زیر توصیه می کنند هرگز با لنز نخوابید:

باعث خشکی چشم می شود.مانع از رسیدن اکسیژن کافی به قرنیه می شود و احتمال زخم شدن قرنیه و ورود میکروب به آن وجود دارد.REM (Rapid Eye Movement) یا همان حرکت سریع چشم در هنگام خواب، باعث جابجایی لنز شده و احتمال آسیب رساندن به چشم در خواب را افزایش می دهد.خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی چشمی را افزایش می‌دهد.

استفاده از لنز مشترک؛ انتقال بیماری

لنز نیز مثل مسواک، حوله و ... یک وسیله کاملا شخصی است. به دلیل اینکه لنز مستقیما با اشک چشم در تماس است می تواند بسیاری از عفونت‌ ها حتی هپاتیت را به شخص دیگری منتقل کند.

بیرون پریدن لنز بعد از گذاشتن در چشم

احتمالا لنز شما پشت و رو شده است، در این حالت لنز را روی انگشت اشاره خود بگذارید و دقت کنید که لبه های آن یه سمت بالا و به شکل کاسه ای باشد و افقی یا بیرون نزده باشد.

استفاده از لنز در افرادی که خشکی چشم دارند

معمولا افرادی که دچار خشکی چشم هستند پس از استفاده از لنز، چشمهایشان قرمز می شود. این افراد ابتدا باید همراه با لنز خود از قطره مرطوب کننده استفاده کنند و هر چند ساعت این کار را تکرار کنند.

ویژگیهای یک لنز خوب

احساس راحتی با یک لنز، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي يك لنز خوب است. این احساس راحتی تحت تاثیر عواملی به وجود می آید که در زیر به آنها اشاره شده است:

نمناكي يا خيسي؛ سطح لنز بايد خيس و مرطوب باشد. بعلاوه لنز بايد قابليت جذب آب را داشته باشد زیرا اگر لنز آب خود را از دست دهد و خشک شود باعث شكننده شدن، چروك خوردن و یا حتا سفت شدن قرنيه مي‌ شود.نفوذپذیری اکسیژن؛ از آنجاییکه قرنيه يكي از اجزاي بدون رگ در بدن است بنابراين باید نيازهاي متابولیسمی خود را از محيط داخلی و بیرونی چشم بر طرف مي‌كند. لنز تماسي خوب بايد توانايي عبور گازها مخصوصا اكسيژن را داشته باشد.مقاوم در برابر دفع پروتئین اشک؛ سطح لنز به دلیل تماس با اشک، بايد در برابر دفع پروتئين هاي اشكي مقاوم باشند. پروتئينهایی كه در اشك چشم وجود دارد با لنز در تماس هستند و باعث كدر شدن لنز مي‌شود. چربیها و ليپيدهای موجود در اشك به سطح لنزها مي‌چسبند. مروفولوژي عالي؛ قابلیت تطابق پذیری با هندسه چشم را به خوبی داشته باشد.

لنز رنگی خوب را از کجا می توان تهیه کرد؟

تا اینجا با ویژگیها و مزایای یک لنز خوب آشنا شدید. همچنین معایب یک لنز غیر استاندارد و بی کیفیت و پیامدهای استفاده از آن. اما سئوال اصلی اینجاست که یک لنز خوب را از کجا می توان تهیه کرد و چطور می توان از خرید خود مطمئن بود. توصیه ما خرید از فروشگاه های معتبر لنزی است که حتما از وجود مشاوران اپتومتریست بهره می برند. از آنجاییکه که لنز با عضو بسیار حساس بدن یعنی چشم در ارتباط است یک خرید مطمئن بیشتر از هر چیزی اهمیت پیدا می کند.

شما با خرید از فروشگاه ایران لنز، علاوه بر اطمینان از کیفیت محصول، می توانید از ارسال رایگان به تمامی شهرها (تهران و‌کرج دوساعته شهرستان ها ۱-۳ روزه)، ضمانت اصالت کالا، گارانتی ۴۸ ساعته مشکل فنی لنز و پرداخت درب منزل (ویژه تهران و‌کرج) بهره مند شوید.

نکته قابل توجه در این فروشگاه مدیریت آن است که توسط خانم سحر قاسمی اپتومتریست با شماره نظام پزشکی 2104 ب و آقای سالار حمیدی اپتومتریست با شماره نظام پزشکی 2129 ب اداره می شود و به شما نوید خرید یک کالای پزشکی مطمئن را می دهد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع لنز چشم مثل لنز رنگی ، لنز طبی و لنز طبی رنگی و یا خرید محصولات جانبی مثل محلول لنز و قرص لنز و همچنین برای اطلاع از بهترین مارک لنز رنگی و نیز بهترین برند لنز طبی رنگی با مشاورین ایران لنز از طریق سایت و یا شیکه های اجتماعی تماس برقرار نمایید.

Recent Posts

See All

شستن لنز چشم با سرم شستشو اشکالی دارد؟

متاسفانه برخی افراد نا آگاه در خصوص مراقبت و شست وشوی لنزها به دیگران راهنمایی های اشتباه می کنند که باعث آسیب رساندن به لنز چشم و در نهایت به چشم خواهند شد. هدف از نوشتن این مقاله آگاه سازی شما دوستا

خرید لنز چشم طبی از سایت ایران لنز/لنز چشم طبی چه کاربردی دارد؟ معرفی انواع لنز چشم طبی

لنز چشم طبی اغلب به دلیل استفاده نکردن از عینک کاربرد پیدا می کند. افرادی  که به طور مداوم باید از عینک استفاده کنند پس از مدتی به دلیل برخی مشکلات مثل جا  انداختن عینک روی بینی، محدود کردن زیبایی صور

Post: Blog2_Post
bottom of page